KTP:n brändityön tulokset alkavat näkyä

By 28/05/20152015

KTP on paiskinut viime viikkoina töitä suunnittelupöydän ääressä miettien seuran brändin olemusta ja kehittämistarpeita. Työn tulokset alkavat näkyä sovelluksissa asteittain.

Brändityöhön merkittävästi vaikuttaneet tärkeät kyselyt lähtivät kymmenille ihmisille: koko hallitukselle, joukkueelle, valmennus- ja huoltojoukoille, fanien edustajille, pääyhteistyökumppaneille sekä muutamille vanhoille pelaajille ja vaikuttajille. Brändityöryhmään on kuulunut seuran toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja, mediatiimin ja  fanien edustajat sekä brändi- ja mainostoimisto Nitro ID:n suunnittelijat. Brändityön tulokset on hyväksytty KTP:n hallituksessa ja uusien linjausten mukainen tekeminen on kovassa vauhdissa.

Kaikista vastauksista ja työryhmän tuloksista nousi vahvasti esiin kolme asiaa: asenne, perinteet ja yhteisö. KTP on täynnä vahvaa ahtaajameininkiä: kotkalainen jalkapallo on tahtolaji, jota pusketaan työväen voimalla, vihreävalkoisissa raidoissa jo vuodesta 1927. Ahtaajat antavat aina kaikkensa, perinteitä ja yhteisöä kunnioittaen. Uudistuva ilme ja sisällöt viestivät johdonmukaisesti näitä aitoja asioita.

KTP:n vaakunatunnuksesta on ollut vuosien varrella käytössä hajanaisesti erilaisia versioita. Osa on ollut pulskempia, osan teksteistä ei ole saanut selvää ja myös värimäärittelyt ovat vaihdelleet. Viimeisimmäksi käytössä ollut vaakuna ei ole ollut aito ja alkuperäinen. Brändityön yhteydessä vaakunalle tehtiin uudistus: sitä selkeytettiin ja se viimeisteltiin. Pyhät raidat ja kolme kirjainta erottuvat tyylille uskollisesti vahvasti ja muotoa hieman modernisoitiin arvokkaampaan ja linjakkaampaan suuntaan.

Brändityön tavoitteena on antaa KTP:n joukkueelle ja faneille voimaa liigamittelöihin, houkutella uusia faneja upean lajin pariin, nostaa seuran ilme ja viestit arvokkaan joukkueen ansaitsemalle tasolle sekä taata toimivat työkalut arjen viestintätarpeisiin. KTP kutsuu kaikki nykyiset ja tulevat fanit ja yhteistyökumppanit mukaan #ahtaajafutis-joukkoihin. Tuoreen ilmeen elementit alkavat näkyä seuran markkinointisovelluksissa ja -materiaaleissa laajemmin niiden uudistumistarpeiden myötä.